De kick-off van de Noordelijke Leergemeenschap Participatie vond plaats op 8 april 2026. De leergemeenschap gaat ‘&SamenSpel’ heten en is een meerjarig, regionaal samenwerkingsverband dat zich richt op het verbeteren van burgerparticipatie bij grote maatschappelijke opgaven, zoals de energietransitie. Dit initiatief wordt mogelijk gemaakt door een miljoeneninvestering vanuit het Just Transition Fund (JTF) en sluit aan bij de ambities van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) om Noord-Nederland te versterken als lerende regio.
De leergemeenschap is specifiek opgezet om de kloof tussen burgers, partijen en professionals uit het onderwijs en het bedrijfsleven te dichten. Door het delen van praktijkervaringen en het ontwikkelen van effectieve participatietrajecten aanbevolen de Leergemeenschap &SamenSpel naar een regio waarin overheid, onderwijs, bedrijven en inwoners gezamenlijk werken aan maatschappelijke uitdagingen. Daarnaast wordt kennis direct toegepast in lokale projecten, zoals in de Groningse wijken Selwerd en Vinkhuizen en rond omgevingstafels in duidelijke gemeenten.
Op deze manier wordt een participatieonderdeel van het DNA van de samenleving in Noord-Nederland, conform de ambities uit het participatiebeleid van de geproduceerde gemeenten en provincies.
De Leergemeenschap &SamenSpel is een samenwerking tussen een groot aantal partijen. De kennisinstellingen Rijksuniversiteit Groningen, Hanze, NHL Stenden en DC-Terra, de gemeenten Westerkwartier, Groningen en Emmen, en de provincies Groningen en Drenthe zijn betrokken. Ook Gasunie en Bureau EMMA doen mee, naast lokale projecten en innovatietrajecten in de regio.

De leergemeenschap &SamenSpel richt zich op:
Praktijkgerichte kennisontwikkeling: onderzoek naar effectieve methoden voor burgerparticipatie, in samenwerking met de Wubbo Ockels School en Hanze Research.
Lokale toepassing: directe implementatie van op gedane kennis in projecten, zoals participatietrajecten en omgevingstafels in Noord-Nederlandse gemeenten.
Ontwikkeling van modulair onderwijs van mbo tot wo en om-, bij- en nascholing van aanstaande professionals, samen met monitoringprogramma’s.
Symposia en kennisdeling: organisatie van bijeenkomsten en een online loket om ervaringen te delen.
Verder zal een kennisbank en een (online) participatieplatform ingericht worden, waar iedereen (burgers, overgelegd, kennisinstellingen en bedrijven) de methodieken en trajecten etc. kan vinden.
Bij het begin van het traject wordt geanticipeerd op de mogelijkheid om in Noord-Nederland opgedane kennis en ervaringen op termijn ook in andere regio’s te passen; wordt daarom vanaf het begin actief de verbinding gezocht met een landelijk kennisplatform voor participatie, het Kennisknooppunt Participatie.
De leergemeenschap ontvangt steun vanuit het Just Transition Fund (JTF). JTF is een Europees subsidieprogramma dat regio’s helpt bij de overgang naar een klimaatneutrale (groene) economie.
